در حالي که سال هاست اقدامات و برنامه ريزي هاي متعددي براي کاهش مهاجرت نخبگان به خارج از کشور انجام مي شود، شواهد و مستندات مختلف بيانگر اين واقعيت است که با اقدامات انجام شده، نه تنها اين روند کاسته نشده، بلکه متاسفانه پديده مهاجرت نخبگان در سال هاي اخير به مقطع دانش آموزي نيز سرايت کرده است؛ به طوري که همه ساله تعداد زيادي از دانش آموزان تيز هوش و استعدادهاي برتر دانش آموزي براي ادامه تحصيل، کشور را ترک مي کنند. واقعيت تلخي که نشان مي دهد برخلاف ادعاي مسئولان امر، مهاجرت نخبگان ايراني نه تنها مع نشده، بلکه ابعاد تازه تري پيدا کرده و آن هم سرايت اين پديده به مقطع دانش آموزي است که باعث گسترده شدن دايره خروج استعداد هاي برتر ايراني به خارج از کشور شده است و چنانچه اين روند ادامه پيدا کند، علاوه بر هدر رفتن هزينه هايي که طي سال هاي تحصيل براي آموزش و تربيت اين افراد صرف شده است، در عين حال مي تواند ظرف چند سال آينده کشور را با بحران کمبود نيروي انساني متخصص و ماهر که يکي از اساسي ترين شاخص هاي توسعه يافتگي کشورها محسوب مي شود، مواجه کند. هرچند متاسفانه چند سالي است که آمار دقيق و شفافي از ميزان خروج نخبگان به خارج از کشور ارائه نمي شود، اما آمارهاي سال هاي گذشته نشان مي‌دهد که 62‌ درصد از دانش‌آموزان مدال‌آور المپيادهاي علمي ايران به خارج از کشور و عمدتا به کشور‌هاي توسعه‌يافته دنيا چون آمريکا و کانادا مهاجرت مي کنند و اين يک تهديد جدي براي کشور محسوب مي شود، تهديدي که به جاي کتمان شدن از سوي مسئولان بايدمبناي برنامه ريزي هاو تصميم گيري هاي جديد در اين حوزه قرار گيرد.


 

رضوان حکيم زاده معاون آموزش ابتدايي معاون وزير آموزش وپرورش با اشاره به سرايت پديده مهاجرت نخبگان از دانشجويي به دانش آموزي مي گويد: يکي از مسائل نگران کننده اي که هم اکنون در کشور با آن مواجهيم، مهاجرت استعداد هاي برتر دانش آموزي به خارج از کشور است به طوري که در گذشته مهاجرت دانشجويان ما عمدتا در دوره هاي تحصيلات تکميلي اتفاق مي افتاد، اما با توجه به شواهدي که در دست داريم و گزارش هايي که از برخي مدارسي که دانش آموزان نخبه در آن تحصيل مي کنند، به دستمان رسيده؛ متاسفانه تمايل مهاجرت به خارج از کشور به رده هاي پايين تر رسيده است و امروز بسياري از دانش آموزان ما ترجيح مي دهند بعد از اتمام دوره متوسطه،تحصيلات خود را در خارج از کشور ادامه دهند که اين بسيار جاي نگراني دارد. او مي افزايد : مقطع زماني ورود دانش آموزان از دبيرستان به دانشگاه مهم ترين مقطع و دوراني است که باعث شکل گيري هويت جوانان مي شود و فرصتي را فراهم مي کند که دانش آموزان بيش از پيش با ارزش هاي جامعه ما عجين شوند.بر همين اساس به نظر مي رسد چنانچه مهاجرت به خارج از کشور در دوران دانشجويي وپس از آن انجام شود تمايل به بازگشت در آن ها بيشتر است،اما زماني که هنوز هويت جوان به طور کامل شکل نگرفته است با خروج از کشور احتمال بازگشت او کمتر خواهد شد.

 

وي ادامه مي دهد: البته در اين باره آماردقيقي نداريم، اما در پژوهشي که در دانشگاه تهران انجام داديم، به اين نتيجه رسيديم که از ميان متغير ها ي مهمي که روي مهاجرت نخبگان وترک کشور تاثيرگذار است عوامل فرهنگي بيش از عوامل اقتصادي دخيل است. بنابراين اگر در نحوه آموزش هايي که به اين دانش آموزان داده مي شود احساس تعلق به هويت ايراني اسلامي و احساس تعهد ومسئوليت پذيري به جامعه اي که امکانات بيشتري را در اختيار آن ها قرار مي دهد؛ تقويت شود ما کمتر شاهدخروج بي بازگشت نخبگان دانش آموزي به خارج از کشور خواهيم بود .وي در عين حال با انتقاد از جداسازي دانش آموزان تيز هوش ودانش آموزان عادي درمدارس مي گويد : جداسازي دانش آموزان تيز هوش ازدانش آموزان عادي وبرچسب زدن به آن ها به عنوان اشخاصي که تافته جدابافته از اجتماع هستند، کمتر آن ها را با واقعيت ونيازهاي جامعه درگير مي کند ومي تواند تبعات زيادي داشته باشد به طوري که اين افراد ناخود آگاه در طول تحصيل و ورود به جامعه به دنبال شرايط راحت تري خواهند بود و چنانچه اين شرايط براي آن ها فراهم نشود به کشورهايي مهاجرت مي کنند که با سرمايه گذاري هنگفت اين شرايط را براي جذب نخبگان فراهم کرده اند.

 


آينده مبهم شغلي عاملي مهم در مهاجرت استعدادهاي برتر دانش آموزي


 

 به عقيده اغلب صاحب نظران، وجود جمعيت کثير دانش آموختگان بيکار در کشور با وجودهمه پيامد ها وتبعاتي که در پي دارد؛ اين پيام را به جوانان در حال تحصيل در مقاطع پيش از دانشگاه منتقل مي کند که آينده شغلي مبهمي در انتظار آنان است و اين آينده مبهم شغلي، مي تواند عاملي مهم در مهاجرت استعدادهاي برتر دانش آموزي تلقي شود. حکيم زاده مي گويد : متاسفانه آموزش هايي که در مدارس به دانش آموزان ما ارائه مي شود، چندان مهارت محور نيست و اين موضوع باعث مي شود که دانش آموزان ما چندان با مباحث کاربردي آشنايي نداشته و با مهارت هاي مختلف بيگانه باشند که اين موضوع نگران کننده اي است. از سوي ديگر کثرت دانش آموختگان دانشگاهي که متاسفانه با بازار کار چندان مناسبي مواجه نيستند و گسترش دامنه بيکاري اين افراد در کشور براي دانش آموز ما، تداعي کننده اين مسئله است که ممکن است در آينده، او نيز نتواند نياز شغلي خود را برطرف کند و اين مسئله نيز به عنوان يکي از موضوعات مهم به مهاجرت دانش آموزان دامن مي زند .وي تصريح مي کند:بررسي ها از افزايش روندمهاجرت دانش آموزان از کشور حاکي است، مهاجرت استعداد هاي برتر ونخبه واقعيت انکار ناپذيري است که بايد براي آن چاره انديشي کردو يکي از راهکار ها مي تواند اين موضوع باشد که آموزش هاي قبل از دانشگاه بايد درهويت بخشي و احساس تعلق دانش آموزان به جامعه موثرعمل کند، در حالي که اکنون اين طور نيست.

 

اقتصاد دانش بنيان بايد از پيش دبستان ودبستان پايه گذاري شود

 

به گفته حکيم زاده ،بايد به سمتي برويم که دانش آموزان ما به اين باور برسند که مي توانند يافته ها وداشته هاي علمي خودرا به مرحله کاربردي شدن برسانند در اين صورت پيوندي بين مباحث علمي که آموخته اند وزندگي روزمره شان شکل مي گيرد وزمينه پرورش خلاقيت دانش آموزان را فراهم مي کند و دانش آموزاني که در چنين بستري رشد کنند در آينده قطعا مي توانند پايه گذار استارتاپ ها وشرکت هاي دانش بنيان باشند به طوري که در کشور هاي ديگرو نظام هاي آموزشي که عملکرد موفقي داشته اندبر مباحث ايده پروري و گسترش خلاقيت دانش آموزان تاکيد شده است و اگر ما چنين بستري را در کشور فراهم کنيم و مدارسي داشته باشيم که امکان تحقيق وپژوهش وکار ورزي و مهارت آموزي را براي بچه ها فراهم کنند وآن ها بتوانند بين داشته هاي علمي که از طريق کتاب ها مي آموزند و خلاقيت خود ايده هايي را پرورش دهند که به مرحله توليد برسند، به نظر مي رسد زمينه هاي لازم فراهم خواهد شد تا کودکان ما تعلق خاطر بيشتري به اين سرزمين داشته باشند؛ بنابراين اقتصاد دانش بنيان بايد از پيش دبستان ودبستان پايه گذاري شود.دهمرده عضو کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس نيز با بيان اين که مهاجرت نخبگان در همه کشورها به منظور ادامه تحصيل يا انجام تعاملات علمي انجام مي شود وموضوع غير طبيعي نيست، مي گويد: اما موضوعي که حائز اهميت است بازگشت، حفظ ونگهداري نخبگان است که تنها با حمايت هاي مادي و معنوي و ارائه امکانات رفاهي و رفع مشکلات و کمبودها ميسر است. بنابراين بايد شرايطي را در کشور فراهم کنيم که شاهد مهاجرت بدون بازگشت نخبگان کشورمان نباشيم.


 

مشخصات

  • جهت مشاهده منبع اصلی این مطلب کلیک کنید
  • کلمات کلیدی منبع : دانش ,کشور ,آموزان ,مهاجرت ,نخبگان ,آموزي ,دانش آموزان ,دانش آموزي ,مهاجرت نخبگان ,برتر دانش ,حکيم زاده ,پديده مهاجرت نخبگان
  • در صورتی که این صفحه دارای محتوای مجرمانه است یا درخواست حذف آن را دارید لطفا گزارش دهید.

تبلیغات

محل تبلیغات شما
محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

آپشن خودرو | گندم کار دستگاه یخساز قیمت کیبورد دانلود اهنگ پاپ الو مشاوره بلاغ مبین دشت های دور closed Rich